perjantai 8. toukokuuta 2020

Meidän oma tiemme ei ole Jumalan mielen mukainen tie

”Autuaat ne ihmiset, joilla mielessänsä pyhät matkat! Ps. 84:6

Meidän ei pidän luoda itsellemme vääriä kuvitelmia kristillisyydestä. 

Tavallisesti ajattelemme siitä näin: Me tahdomme kulkea omaa tietämme, joka on meille mieluinen ja jonka olemme itse suunnitelleet itsellemme. Ja sitten pyydämme Herraa kulkemaan kanssamme ja varjelemaan meitä omilla teillämme. 

Niin kauan kuin asenteemme on tämä, koemme raskaita pettymyksiä. Herra ei kulje kanssamme. Hän ei siunaa meitä, vaan antaa meidän itsemme syödä hulluutemme katkerat hedelmät. Hän ei varjele meitä, vaan antaa meidän langeta.

Ei hän ajattelekkaan vaeltaa mukana meidän matkoillamme. Niin kauan kun asennoidumme näin, meillä ei ole toivoa,, niin kauan ei ”Autuaat ne ihmiset…” ole meidän elämämme tunnuksena. 

Hän ei kuitenkaan lähden kulkemaan meidän mukanamme, vaan meidän on lähdettävä hänen mukaansa. Ei ole kyse siitä, haluaako Jeesus tulla mukaan meidän teillemme, vaan siitä haluammeko me lähteä kulkemaan Jeesuksen tietä. 

”Pyhät matkat mielessä” kulkiessamme emme saa pelätä kaitaa tietä, joka vie iankaikkiseen elämään. Emme saa säikähtää ristiä, jota ilman on mahdotonta kulkea Jeesuksen tietä.

Jeesuksen tien seuraaminen merkitsee, että pystymme kaikkeen muuhun paitsi astumaan askeltakaan ilman häntä. Se on meidän opeteltava. Silloin pätee meistäkin: Autuaat ne ihmiset…””

Wilhelm Buschin kirjasta Kunnes päivä valkenee...


Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. (Joh.14.6) 

Kulkekaa vakaasti sitä tietä, jota Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teidän kulkea. Silloin menestytte ja saatte elää kauan siinä maassa, jonka otatte omaksenne. (5. Moos. 5:33)

Jumalan tie on nuhteeton, Herran sana tulessa koeteltu. Hän on kaikkien kilpi, jotka häneen turvaavat. (2.Sam 22.31)

Suo minun varhain kuulla sinun armoasi, sillä sinuun minä turvaan. Osoita minulle tie, jota minun tulee käydä, sillä sinun tykösi minä ylennän sieluni. (Ps.143:8)

Herra vahvistaa sen miehen askeleet, jonka tie hänelle kelpaa. (Ps.37:23)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti