lauantai 23. maaliskuuta 2013

Pyhä ehtoollinen















Jeesus itse asetti ehtoollisen ennen kuolemaansa ottamalla leivän ja viinin ja sanomalla:

"Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".

Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi." 


Matt. 26: 27–28


Se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
1. Kor. 11:27


Ymmärrämmekö mitä tämä todella tarkoittaa? Ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus on läsnä pyhässä ehtoollisessa ja antaa uhratun ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä. Uusi Liitto on veriliitto, kun nautimme ehtoollista, meillä on yhteys itse elävään ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen Kristukseen.


Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti.
Joh. 6: 48-58


Martti Lutherkin kirjoittaa Vähä katekismuksessa ehtoollisesta näin.

Alttarin sakramentti


niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava

Mikä on alttarin sakramentti? Vastaus:  
Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.

Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin:

"Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

Mitä tällainen syöminen ja juominen hyödyttää? Vastaus:
Se käy ilmi sanoista "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus, sillä missä on syntien anteeksianto, siinä on myös elämä ja autuus.


Ja...

Lopuksi. Paavin sortovallan nyt lakattua ihmiset eivät enää haluakaan käydä ehtoollisella, vaan väheksyvät sitä. Tässä on jälleen syytä kovisteluun. Sen on kuitenkin tapahduttava niin, ettei ketään pakoteta uskoon tai ehtoolliselle. Emme saa myöskään antaa mitään määräystä ajasta tai paikasta. Sen sijaan meidän on saarnattava niin, että he ilman määräyksiämme kokoontuvat ja suorastaan vaativat meitä pappeja antamaan sakramentin. Tähän päästään sanomalla heille näin: Joka ei hakeudu ehtoolliselle eikä kaipaa sitä vähintään kerran tai neljästi vuodessa, se on vaarassa halveksia sakramenttia ja lakata olemasta kristitty. Hän on yhtä vähän kristitty kuin se, joka ei usko eikä kuule evankeliumia. Kristus ei nimittäin sanonut: "jättäkää se tekemättä" tai "väheksykää sitä", vaan "niin usein kuin te juotte, tehkää se" jne. Hän tahtoo, että se otetaan täysin todesta ja ettei sitä yhtään laiminlyödä eikä halveksita. Hän sanoo: "tehkää se".

Sakramentin vähätteleminen taasen on merkki siitä, ettei asianomaisessa ole ollenkaan syntiä, lihaa, Perkelettä, maailmaa, kuolemaa, vaaraa eikä helvettiä - toisin sanoen hän ei usko mihinkään niistä, vaikka on hyvinkin korviaan myöten niihin vajonnut ja kaksinkertaisesti Perkeleen oma. Hän ei myöskään tarvitse lainkaan armoa, elämää, paratiisia, taivasten valtakuntaa, Kristusta, Jumalaa eikä mitään hyvää. Jos hän nimittäin uskoisi, että hänessä on noin paljon pahaa ja että hän tarvitsee noin paljon hyvää, hän ei tällä tavoin hylkäisi sakramenttia, joka auttaa hänet sellaisesta pahasta ja antaa hänelle niin paljon hyvää. Mitään lakia ei myöskään tarvittaisi hänen velvoittamisekseen käymään ehtoollisella, vaan itse hän sinne juoksisi ja kiiruhtaisi, itse pakottaisi itseään ja vaatimalla vaatisi sinua antamaan hänelle sakramentin.

Olemmeko vaarassa väheksyä sakramentteja. Jumalan Pyhä Henki toimii ja vaikuttaa juuri Jumalan sanan ja sakramenttien kautta.

Kirkkoisä Augustinuksen mukaan: "Kun sana yhdistyy aineeseen, syntyy sakramentti."

Mennään todella vaarallisille vesille, jos aletaan opettaa, että sakramentit ovat jotain pakanallisia rituaaleja (tämä linkki vie blogiin, josta varoitetaan tämmöisistä näkemyksistä) ja niitä ei tarvita ja sitten uskovat ottavat tämmöisenkin tiedon vastaan, kun he tulee heidän mielestään oikeaksi katsomaltaan taholta tai sitten sakramentteja muuten väheksytään, vaikka ne ovat koko apostolisen kristillisen uskomme perusta. Tämä aika on suurta eksytystä täynnä. Kaikenlainen kokemuksien metsästäminen tullut selvän ja yksinkertaisen apostolisen uskon tilalle. Ihmisestä ja hänen kokemusmaailmastaan tehty mittapuu sen sijaan, että annettaisiin Jumalan armon vaikuttaa Sanassa ja sakramenteissaan.

Minä tulin synnintuntoon Lutherin tekstin luettuani. Sunnuntaina menen messuun. Pyhä Henki vaikuttaa Jumalan sanan, sakramenttien, liturgian kautta. Niin kauan kun Isä Meidän-rukous ja synnintunnustus luetaan oikein, Raamatusta luetaan mitä siellä sanotaan, sakramentit jaetaan niinkuin ne on aina jaettu, Jumalan Pyhä Henki toimii niiden kautta.




1 kommentti:

  1. Armosta, uskon kautta ja henkilökohtaisesti vastaanotettuna (omistettuna), Jeesuksen Kristuksen veri pyyhkii pois syntimme kun, kun tunnustamme ne Hänelle ja katuen pyydämme niitä anteeksi. Kun teemme parannuksen ja luovutamme Hänelle elämämme hallintavallan, seuraten Herraa Jeesusta, sanassa, teossa ja totuudessa jatkuvasti, uskossa kilvoitellen... Ehtoollinen ei poista syntejämme, nautimme sitä Hänen muistokseen.

    VastaaPoista