Wilhelm Busch kirjoittaa:
"Miten tämä "kuva" on oikein ymmärrettävä?
Kreikankielisessä
tekstissä on tällä kohdalla sana eikoon. Tätä sanaa käytetään
muulloin epäjumalankuvista, joita pakanat palvovat. Pakanathan uskovat
myös, että heidän jumalansa asuvat
näkymättömissä maailmassa. Mutta koska he eivät näe näkymätöntä,
tekevät he jumalistaan kuvia. Miljoonittain epäjumalankuvia on
maailmassa kyhätty.
Mutta
tekstimme sanoo, että kaikki nuo miljoonat jumalankuvat ovat vääriä.
Niistä ei voi tunnistaa Jumalaa. Ne ovat ihmisten keksimiä. Ne johtavat
harhaan.
Sydämemme kysyy, minkälaiseksi meidän olisi Jumala kuviteltava. Mistä me löydämme elävän Jumalan oikean kuvan?
Siihen
tekstimme antaa vastauksen: "Jeesus on oikea eikoon, elävän Jumalan
oikea ja tosi kuva. Senhän Jeesus on itsekin sanonut: "Joka on minut
nähnyt, on nähnyt Isän."
Eikoon voi olla myös peilikuva. - Vanhoissa taloissa saattoi usein nähdä
ikkunoiden edessä niin sanotun "juorupeilin". Se oli asetettu vinoon,
niin että ikkunan ääressä istuva saattoi peilistä seurata, mitä kaikkea
kadulla tapahtui. Hän ei nähnyt itse katua, mutta peilikuva näytti
kuitenkin selvästi mitä siellä oli tekeillä.
Jeesus
on elävän Jumalan "peilikuva". Jumalaa itseään me emme näe. Hän "asuu
valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla". Hän salattu Jumala. Mutta
Jeesuksen Kristuksen kasvoissa me näemme hänet.
Siksi
on mieletöntä etsiä Jumalaa mistään muualta kuin Jeesuksesta. Hänessä
näemme sekä Jumalan kasvot, että myös hänen sydämensä.
Sä, Jeesus, mielen valkeus,
sydänten ilo, kirkkaus,
sä ravitset mun sieluni
ja täytät kaikki tarpeeni."
Teksti Wilhelm Buschin hartauskirjasta Kunnes päivä valkenee...
Kiitos tästä tekstistä. Jeesus on se nimi joka erottaa jyvät ja akanat.
VastaaPoistaAmen Trina. Näin se on. Vain yksi nimi meille on annettu: Jeesus Kristus. Ei kukaan muu voi pelastaa kuin Hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla.
VastaaPoista